Het vrije leren

Introductie

Jullie zullen wel denken, “wat heeft hij nu weer”? Het vrije leren?

Dat dacht ik in eerste instantie ook, het vrije leren? Maar toen ik erover ging nadenken dacht ik, “wat een leuke titel”. De titel kwam tot stand tijdens mijn dagelijkse wandeling. Ik was in gedachten over een nieuw blog en welke titel daarbij zou kunnen horen. Deze titel plopte toen in een keer omhoog.

Mijn gedachten gingen uit naar een manier om te schrijven met een open “mind”. Dat betekent voor mij om mij niet te laten kleuren door mijn eigen verleden maar om te leren overal naar te kijken of ik het voor de eerste keer zie. Dat behoeft natuurlijk meer uitleg en daar kom ik zo op.

Alles wat ik vroeger van mijn ouders heb geleerd of wat vrienden mij vertelden ben ik dankbaar voor, maar staat voor mij niet vast. Ik stel daar graag een vraag tegenover: “maar wat als?” De ervaringen die je opdoet in je leven kleuren je denken en de wijze hoe je naar de wereld kijkt. Maar stel nu eens dat de kleuren anders zijn en er daarom een andere uitkomst is. Dat is spannend! Dat ga ik uitleggen.

Andere kleur, andere uitkomst

De Nederlandse taal is een prachtige taal en niet altijd makkelijk om te leren. Maar in die Nederlandse taal zitten heel veel woorden die ons kunnen openen, maar ook kunnen beperken.

Neem alleen de zin “ik ben er van overtuigd dat”. Onze minister president gebruikt dat heel vaak. In dit zinnetje zit het woord `overtuiging’. Als je goed naar dit woord gaat kijken en hoe dit bij jou binnenkomt zet dit woord je eigenlijk op slot. Je bent er van overtuigd dus verder denken hoeft niet meer.

Dat is nu precies de beperking van het woordje op het denken. Je weet dus niet wat er achter de muur ligt, dus achter de overtuiging. Je zet jezelf vast. Datzelfde geld voor het woordje moeilijk. Je vind iets moeilijk dus begin je er maar niet aan (geldt overigens niet voor iedereen). Als je `moeilijk’ nu vervangt door `het is nog niet gemakkelijk’ geeft dat jou de indruk dat jij het probleem zelf kan oplossen.

Op dit moment worden wij op social media overladen met meningen, interpretaties, onderzoeken en noem maar op, over het onderwerp Corona. Daar heb je natuurlijk voor en tegenstanders van. In de informatiestroom die er is kan jij je natuurlijk scharen onder een van de “kampen”, of je kan jezelf de ruimte geven om in het midden te blijven. Ik bedoel daarmee dat jij jezelf de ruimte kan geven om zelf onderzoek te doen en op die manier een mening te vormen.

Wat een ander zegt hoeft niet altijd een waarheid te zijn. Je kunt in principe zeggen dat wat de overheid zegt is waar. Het mooie is dat jij daar een zinnetje achter kan plaatsen: `maar wat als?’

Dit geeft jou de vrijheid om onderzoek te doen.

Bosnische piramides
Piramide Bosnië

Ik zal nog een voorbeeld geven. Wij leren op school een geschiedenis die zo’n 9000 jaar teruggaat tot heden. Onze Aarde is echter al miljarden jaren oud. Veel historici zien deze 9000 jaar als enige wat er is en alles wat ouder is kan niet of is fictie. De bewijzen die gevonden zijn die aangeven dat onze geschiedenis ouder is of dat er eerdere beschavingen waren op onze planeet, worden als onzin weggestopt. Neem b.v. de piramiden in Bosnië. Huh Piramiden in Bosnië?

(Zie foto). Deze zijn geschat op 30.000 jaar oud. Deze piramiden mogen niet uitgegraven worden want anders klopt het scheppingsverhaal niet meer. Dit zijn wel momenten en gegevens dat ik getriggerd wordt om verder te onderzoeken.

Om maar een voorbeeld te stellen.

Het vrije leren

De titel van dit blog geeft eigenlijk aan dat wij allemaal de vrijheid hebben om onze mening te vormen. Veel meningen worden gekleurd door ons verleden maar wij hebben de vrijheid om die kleur te wijzigen. Wat anderen tegen jou zeggen is de `waarheid’ van die ander (of dit nu manipulatief is of niet), maar niet van jou. Het kan wel jouw `waarheid’ worden als jij zelf het onderwerp hebt onderzocht of als jij daar een andere `waarheid’ tegenover kan stellen.

Door het vrije leren komt er een informatie beschikbaar die anders niet was ontdekt door jou. Je laat jezelf eigenlijk niet op slot zetten door woorden of door de mening van een ander. Ga maar eens na welke woorden in de Nederlandse taal, die jij dagelijks gebruikt, jou op slot zetten en verhinderen dat jij achter de `muur’ van dat woord kan kijken.

Conclusie

Waarschijnlijk heb ik jou aan het denken gezet met dit blog. In mijn praktijk als coach doe ik hetzelfde met mijn cliënten. Ik laat ze zien dat er een andere wereld bestaat achter alle woorden die je op slot zetten of die je hebt meegekregen van huis uit.

Ik daag jullie uit om eens achter de woorden en meningen van jezelf en die ander te gaan kijken met het zinnetje: `maar wat als’. Geef jezelf de vrijheid van leren en de ruimte om je eigen kleur te kunnen vormen. Dit geeft een bevrijdend gevoel.

Mijn wereld is heel kleurrijk geworden en ik ben mij veel bewuster van alles wat er om mij heen en in mijzelf gebeurd. Vrijheid is het grootste goed in het leven, maak het van jou.

Rudy Nobel.

Facebooktwitterpinterestlinkedinrssyoutubeinstagram

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *